Te Lektor Z Dziećmi 2

“Małe dziecko i angielski? Po co, przecież ma czas…”. Na pewno?

Wyobraź sobie, że na świecie nagle zabrakło języka angielskiego.

Tak – zagraniczne wojaże, lotniska, międzynarodowe korporacje, zakupy w innym państwie (chociażby online) – właściwie można by o nich zapomnieć.

Jeden język, a jego brak namieszałby w życiu praktycznie każdego człowieka (programiści też kodują z wykorzystaniem angielskiego, więc nawet nie miałbyś jak przeczytać teraz tego tekstu).

A znasz kogoś, kto w Polsce pracuje w korporacji? Pewnie powiedziałby Ci, że w sumie to mógłby nie znać polskiego, bo gdy tylko wejdzie do biura… używa angielskiego.

Tak wygląda świat dorosłych – teraz.

I już dziś śmiało można stwierdzić, że drugi język nie tylko będzie wymagany w każdej pracy, ale za kilka lat nikt już nawet nie będzie o niego pytać – zakładając, że każdy młody człowiek ZNA i ROZMAWIA po angielsku.

Więc, jeśli dorosły człowiek musi znać angielski, pojawia się pytanie – kiedy najlepiej zacząć się go uczyć?

Angielski dla małych czy dużych?

Chodzenie z dziećmi na zajęcia z angielskiego stało się bardzo modne. Rodzice coraz częściej wybierają dwujęzyczne przedszkola (a nawet żłobki!). W szkołach drugi język to już standard. Tylko czy szkoła to jedyny powód, dla którego Twoje dziecko powinno uczyć się obcego języka?

Oczywiście, że nie.

Myślisz przecież o jego przyszłości. A tą przyszłością będzie:

  • już wyżej wspomniana – praca (szczególnie ta dobrze płatna – zarobki w kraju jeszcze długo będą niższe niż te zagraniczne),
  • może własny biznes (kto wie, co drzemie w Twoim dziecku i jaka pasja pochłonie je bez granic?),
  • podróże małe i duże,
  • w zasięgu ręki Twojego dziecka znajdą materiały naukowe, literatura, filmy – dla których nie powstały jeszcze polskie tłumaczenia (albo są “słabe” – bo i tak się zdarza),
  • swobodne słuchanie anglojęzycznych piosenek (czasem dobrze wiedzieć, co się nuci).

Ale to nadal zbyt oczywiste powody. Jest jeszcze coś, co sprawia, że motywacją do nauki angielskiego – już od najmłodszych lat – nie powinna być tylko moda czy chęć sprostania szkolnym wymaganiom.

 

To coś, to mózg!

A właściwie jego rozwój. Tak – zwykle nie myślimy o nauce angielskiego w takich naukowych kategoriach. A nowy język, nowe zwroty, słowa i struktury gramatyczne powodują wręcz spektakularne zmiany w mózgu. Oczywiście pozytywne.

Naukowcy udowodnili, że osoby uczące się obcego języka już od wczesnych dziecięcych lat, pobudzają do pracy te obszary mózgu, które otwierają umysł na nowe doświadczenia, ułatwiają rozumienie otaczającego świata i wykazują większą zdolność adaptacji do nietypowych sytuacji.

Jako ciekawostka – spójrz na poniższe badanie. Jego założeniem było udowodnienie, że osoby dwujęzyczne lepiej radzą sobie z rozumieniem fałszywych przekonań.

TEST ANNIE – SALLY

Dwie dziewczynki: Annie i Sally, bawiły się w jednym pokoiku. W pewnym momencie jedna z nich schowała swoją laleczkę do koszyka i zostawiając ją tam – wyszła z pomieszczenia. Drugiej z dziewczynek tak bardzo podobała się lalka, że wyjęła ją z koszyka i zamknęła w kartonowym pudełku.

Scenkę pokazano dzieciom w różnym wieku, zadając im pytanie: gdzie pierwsza dziewczynka będzie szukać lalki, gdy wróci do pokoju? W znakomitej większości mniejsze dzieci odpowiadały: w pudełku! (no bo przecież tam jest teraz). Ich mózg nie był w stanie powiązać wszystkich wydarzeń w jedną całość.

Inaczej odpowiadała już grupa starszych dzieci. Dla nich oczywiste było, że powracająca dziewczynka sięgnie w pierwszej kolejności do koszyka – czyli tam, gdzie zostawiła lalkę. Z wiekiem mózg rozwija swoje zdolności poznawcze i pozwala na zrozumienie bardziej złożonych sytuacji.

Badacze odkryli, że dzieci, które od niemowlaka uczyły się dwóch języków jednocześnie (ojczystego i obcego), były w stanie szybciej – niż rówieśnicy pozbawieni takiej możliwości – zrozumieć analogię wydarzeń i uznać, że dziewczynka będzie szukać lalki tam, gdzie ją przed wyjściem zostawiła.

Czego Jaś się nie nauczy...

…tego Jan nie będzie umiał. Czy to znane przysłowie można powiązać z nauką angielskiego? Na pierwszy rzut oka – naukę języków można rozpocząć w każdym wieku. Ale – tu znów odwołam się do badań – z biegiem lat człowiek traci zdolność do “chłonięcia wiedzy jak gąbka”. Im jesteśmy starsi – z tym większym trudem przychodzi nam nauka nowych rzeczy. Podobnie jest z językami.

Wróćmy na chwilę do testu. Dlaczego młodsze dzieci dwujęzyczne były w stanie powiązać fakty – tak jak grupa starszych dzieci znających tylko język ojczysty – i uznać, że dziewczynka będzie szukać lalki w koszyku?

Ponieważ dzieci uczące się jednocześnie też języka obcego, dają znać swojemu mózgowi, że ta sama rzecz ma dwie nazwy, np.: polską i angielską. A to ważne z punktu widzenia rozumienia kontekstu danej sytuacji lub wypowiedzi.

Ale czy każde dziecko osiągnie takie same efekty ucząc się angielskiego od najmłodszych lat?

Odpowiedź brzmi: niestety nie. Jednak wina nie leży tu w zdolnościach – bo każde dziecko potrafi nauczyć się języka obcego (skoro umie porozumiewać się po polsku to znaczy, że jeden język już opanowało).

Więc… dlaczego nie?

Sama znajomość gramatyki, pojedynczych słówek czy nawet podstaw języka – nie wystarczy. Pełne zmiany w mózgu – o których wyżej wspomnieliśmy – zachodzą tylko wtedy,  gdy dziecko potrafi w miarę swobodnie posługiwać się językiem. Nie zastanawiając się nad tym jakiego czasu ma użyć, czy dobrze odmieniło słówko i czy zdanie wymówiło poprawnie.

To jeden z powodów, dla których tak wielu dorosłych ma dziś problem z mówieniem po angielsku. Wymagania szkolne często niewiele mają wspólnego z praktyczną nauką języka – a do takiej chcielibyśmy Cię bardzo mocno zachęcić.

Bo angielski to nie tylko narzędzie komunikacji, które otwiera szersze perspektywy. To wspaniała możliwość dla rozwoju mózgu, jego umiejętności poznawczych i tego, co potocznie nazywamy “sprytem”. Gdzie szukać takich metod nauczania, które zwróciłyby uwagę na swobodne i naturalne posługiwanie się językiem obcym?

Mamy dla Ciebie świetną wiadomość – jesteś w dobrym miejscu.

Jeśli chcesz, aby Twoje dziecko dostało szansę nauki w sposób, który umożliwi mu łatwy start, zaznajomi z komunikacyjnym angielskim, pozwoli się porozumieć w każdym miejscu na świecie, przy okazji ucząc go pisania, czytania i mówienia – zapisz go do Szkoły Językowej Brilliant na lekcję pokazową, korzystając z poniższego formularza:

Zapisz dziecko na bezpłatną lekcję pokazową!

Formularz rejestracji

Teddy Eddie - najnowsza metoda nauki języka angielskiego oparta na nauce przez zabawę.

Jeśli chcesz, by Twoje dziecko:

  • rozwinęło swoje umiejętności poznawcze,
  • rozumiało i bez zastanowienia porozumiewało się w języku angielskim,
  • uczęszczało na zajęcia, na których nie musi nic wkuwać na pamięć – a jedynie uczyć się przez fantastyczną zabawę pod przewodnictwem misia Teddiego Eddiego

zapisz je na darmową lekcję pokazową i daj mu szansę, jakiej większość z nas nie miała!