Szkoła językowa bibice Michałowice Iwanowice skała węgrzce zielonki słomniki, angielski Michałowice, angielski dla dzieci

Kurs indywidualny czy grupowy, która forma zajęć przyniesie lepsze efekty?

 

 

Pytanie postawione w tytule zadaje sobie pewnie wiele osób chcących zapisać na zajęcia językowe siebie lub swoje dziecko. Odpowiedź nie jest niestety jednoznaczna, a każdy przypadek najlepiej byłoby skonsultować indywidualnie – na przykład umawiając się na wizytę w szkole językowej.

 

„Nigdzie nie nauczysz się tak dobrze jak na lekcjach indywidualnych,” usłyszałam ostatnio i pomyślałam, że mój rozmówca na pewno nie jest odosobniony i wiele osób może uważać podobnie. Jednak czy zawsze zajęcia indywidualne będą miały przewagę nad zajęciami grupowymi? Niekoniecznie.

 

O zajęciach grupowych słów kilka

Zajęcia grupowe wielu osobom mogą kojarzyć się ze szkolną lekcją, w której uczestniczyło zbyt wielu uczniów, żeby powstała przestrzeń do komunikacji, a dodatkowo reprezentowali oni różne poziomy znajomości języka. Mogło się więc zdarzyć, że niektórzy nie zabrali głosu nawet przez kilka lekcji z rzędu. Być może to stąd wzięło się przekonanie, że tylko indywidualny kontakt z nauczycielem pozwoli na praktyczną naukę języka.

 

Szkoła językowa bibice Michałowice Iwanowice skała węgrzce zielonki słomniki, angielski Michałowice, angielski dla dzieci

 

W tym miejscu warto podkreślić, że kursy grupowe mogą być prowadzone  w zupełnie inny sposób. Spotykamy się w kameralnych, maksymalnie sześcioosobowych grupach, a szkole ławki zastępuje nam duży stół, do którego wspólnie zasiadamy, żeby uczyć się, rozmawiać na aktualne tematy i wymieniać się poglądami. Na zajęciach z dziećmi rezygnujemy też czasem z pracy przy stole na rzecz aktywności na macie, przy tablicy interaktywnej, a nierzadko też zabawy na korytarzu, gdzie ukryte mogą być np. karty obrazkowe przedstawiające nowe słówka. To wszystko, żeby uczyć się języka  w nowoczesny i kreatywny sposób.

 

Aby wszyscy kursanci czuli się komfortowo, uczestnicy grup są na zbliżonym poziomie znajomości języka, który pomagamy określić jeszcze przed zapisem na kurs. W tym celu kursanci proszeni są o podejście do przygotowanego przez nas testu diagnostycznego, który oprócz zadań abcd zawiera też część otwartą (jeśli test rozwiązywany jest stacjonarnie, część otwarta może odbyć się w formie rozmowy z lektorem). Nauka odbywa się w grupach zróżnicowanych pod względem poziomu i wieku uczestników.

 

Kursy grupowe pozwalają na skorzystanie z bardziej różnorodnych metod pracy, niż w przypadku lekcji indywidualnych. Mowa tu między innymi o ćwiczeniach włączających element interakcji, takich jak rozmowy w parach, dyskusje grupowe czy gry językowe (jak np. taboo, w której to grze należy opisać dane słowo bez używania słów zakazanych, czyli aby wyjaśnić, że chodzi nam np. o window, nie możemy użyć słów glass, open czy close). W przypadku zajęć dla dzieci, lektor może przygotować także grupowe zabawy, takie jak teleturnieje, kalambury czy stacje dydaktyczne (o bardzo angażującej metodzie stacji dydaktycznej pisałam tutaj). Link Duża zmienność jeśli chodzi o formy pracy jest szczególnie istotna w grupach dziecięcych, bo najmłodsi kursanci najlepiej uczą się wtedy, kiedy nauka połączona jest z zabawą. A wiadomo przecież, że rówieśnicy są lepszymi kompanami do zabawy niż nauczyciel.

 

Szkoła językowa bibice Michałowice Iwanowice skała węgrzce zielonki słomniki, angielski Michałowice, angielski dla dzieci

 

Zajęcia, w których uczestniczy kilka osób mogą też lepiej przygotować kursantów do posługiwaniem się językiem poza salą lekcyjną. W skład grupy wchodzą przecież różne osoby, posługujące się różnymi akcentami, a taka różnorodność jest bardzo ważna, bo kursant nie przyzwyczaja się jedynie do sposobu mówienia swojego lektora. W codziennym życiu będzie mu wiec łatwiej komunikować się z innymi użytkownikami angielskiego.

 

Ogromną zaletą lekcji grupowych jest to, że kursanci mogą uczyć się od siebie nawzajem. Nierzadko zdarza się, że to kursant zada pytanie o ciekawe wyrażenie w tekście, które lektor przeoczył albo przyjdzie na lekcje z jakąś nowinką językową, którą odkrył podczas samodzielnej pracy w domu. Bardzo lubię takie momenty, bo wtedy czuję, że nasze zajęcia nie są wykładem akademickim, tylko ciekawym spotkaniem, podczas którego wymieniamy się wiedzą i doświadczeniem. Zajęcia grupowe, to też jedna z niewielu sytuacji w życiu, kiedy możemy uczyć się na… cudzych błędach. Zawsze podczas aktywności nastawionych na komunikację, przysłuchuję się temu, co mówią kursanci i na kartce notuję ewentualne potknięcia. Po zakończonym ćwiczeniu lub na koniec lekcji wypisuję na tablicy fragmenty zdań, w których pojawiły się błędy (oczywiście bez wskazywania kto taki błąd popełnił, bo jest to zupełnie nieistotne) i wspólnie te zdania komentujemy i poprawiamy. Zapewniam, że przykłady które padły z własnych ust lub ust kolegi czy koleżanki z grupy zapamiętuje się dużo lepiej, niż przykłady wypisane w podręczniku.

 

Osoby, które uczestniczyły już w kursach grupowych  bardzo dobrze wypowiadały się o atmosferze panującej na zajęciach. To prawda, w końcu ile osób, tyle indywidualnych historii, poglądów i zainteresowań, a zajęcia językowe (szczególnie te w dla dorosłych i młodzieży) to także pewnego rodzaju spotkanie towarzyskie, nauka w niezobowiązującej, milej atmosferze i duża dawka humoru. W przypadku zajęć dziecięcych atmosfera również odgrywa ważną rolę. Kiedy dziecko przebywa w grupie rówieśników, może łatwo zaobserwować, że inni także dopiero się uczą, też nie znają odpowiedzi na wszystkie pytania i zdarza im się popełniać błędy. Może to przyczynić się do tego, że dziecko poczuje się dużo bezpieczniej i uwierzy we własne możliwości. Organizowane aktywności grupowe mogą też zachęcić je do aktywnego brania udziału w lekcji i sprawić, że naukę języka dziecko będzie kojarzyło z czymś przyjemnym, z czymś do czego warto regularnie wracać.

 

Szkoła językowa bibice Michałowice Iwanowice skała węgrzce zielonki słomniki, angielski Michałowice, angielski dla dzieci

Pozostaje jeszcze kwestia motywacji do nauki. Kursanci uczestniczący w zajęciach grupowych nawet mimowolnie porównują swoje umiejętności i postępy do umiejętności i postępów innych uczestników grupy. Dzięki temu, że na każdych zajęciach (zarówno dla dzieci jak i dorosłych) poświęcamy ok. 10 minut na powtórkę materiału z poprzednich tygodni, kursanci czują się zobligowani do tego, żeby pracować także w domu. Świadomość tego, że inni uczestniczy grupy na pewno przygotują się do powtórki może pomóc w zmobilizowaniu się do nauki.

 

A kiedy to zajęcia indywidualne będą lepszym wyborem?

 

Szkoła językowa bibice Michałowice Iwanowice skała węgrzce zielonki słomniki, angielski Michałowice, angielski dla dzieci

Choć głęboko wierzymy w skuteczność naszych kursów grupowych, zgadzamy się, że w przypadku niektórych osób zajęcia indywidualne będą najlepszym wyborem. Mowa tu na przykład o uczniach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, takimi jak dysleksja, albo takich, którzy maja trudności z koncentracją. Doświadczony lektor będzie mógł wówczas dobrać sposób pracy najbardziej odpowiadający potrzebom kursanta. Lekcje indywidualne polecamy też osobom, które uczą się w konkretnym celu – na przykład przygotowują się do rozmowy o pracę, wyjazdu biznesowego za granicę czy konkursu przedmiotowego. Prawdą jest, że w programie kursów grupowych tacy kursanci mogliby nie znaleźć treści, na których najbardziej im zależy.

 

Jeśli wciąż się wahasz…

Szkoła językowa bibice Michałowice Iwanowice skała węgrzce zielonki słomniki, angielski Michałowice, angielski dla dzieci

Rozumiemy powody dla których wielu kursantów wybiera kurs indywidualny – jeśli uważamy, ze dana osoba bardziej skorzysta z takiej formy zajęć, to sami ją sugerujemy. Jednak wiemy też, ze wiele osób obawia się kursów grupowych, bo nie wie czego się spodziewać lub ma niezbyt dobre doświadczenia związane z nauką w grupie. Wychodząc naprzeciw takim osobom oferujemy gwarancję satysfakcji – jeśli w ciągu 30 dni uznasz, że zajęcia grupowe nie spełniają Twoich oczekiwań – zwrócimy Ci pieniądze (także za zajęcia, w których wziąłeś już udział). Jesteśmy pewni swoich kursów grupowych, prowadzenie ich powierzamy tylko dobrze przygotowanym, otwartym i kreatywnym lektorom, ale chcielibyśmy, żeby pewni swojego wyboru byli także nasi kursanci. Gwarancja satysfakcji to gwarancja spokoju kursanta, ze dobrze spożytkował on swoje pieniądze i swój czas.

 

Warto też skorzystać z przygotowanych przez nas opisów kursów, dzięki którym można zapoznać się z naszymi głównymi założeniami i sprawdzić z jakich metod korzystamy (kliknij i sprawdź)

 

 

 

 

 

Paulina Kwatera – lektorka w Szkole Językowej Brilliant