szkoła językowa michałowice, szkoła językowa bibice, angielski

Kurs angielskiego: indywidualny czy grupowy? Jaką formę nauki wybrać, aby… nie żałować?

Angielski, ach ten angielski. Jeden język, a tyle sprawia kłopotów – szczególnie na początku nauki. Bo jak zacząć się uczyć, aby po kilku lekcjach nie stracić zapału? Jaką wybrać metodę, aby była skuteczna? To trudne pytania – ale zanim zaczniesz szukać na nie odpowiedzi, musisz wiedzieć, czym dla Ciebie jest skuteczna nauka języka.

No właśnie – “skuteczna nauka angielskiego” – dla każdego znaczy coś innego. I tak, nauka angielskiego może być:

  • wkuwaniem słówek,
  • wkuwaniem gramatyki,
  • zaliczaniem kolejnych stresujących testów.

ALE może też być:

  • swobodną rozmową,
  • radosną zabawą,
  • interesującą praktyką.

Dla nas “skuteczna nauka angielskiego” to zdecydowanie ta druga opcja. Więc, gdy już to mamy ustalone, czas poszukać pozostałych odpowiedzi – najlepiej porównując dwie, bardzo zróżnicowane metody.

#1 “Języka najlepiej nauczysz się na indywidualnych lekcjach”

Takie zdanie pewnie słyszałeś już nie raz. Wciąż istnieje przekonanie, że nauka indywidualna to lepsze skupienie, zwracania uwagi nawet na drobne błędy, możliwość szybkiego korygowania wymowy itp.

Trochę racji w tym jest – dlatego – mimo, że jesteśmy szkołą językową i prowadzimy głównie zajęcia grupowe – często sami polecamy klientom lekcje indywidualne. Pewnie zastanawiasz się teraz dlaczego?

Odpowiedź jest bardzo prosta: po konsultacji szybko możemy stwierdzić, dla kogo lepszym wyborem są indywidualne zajęcia. Będą to np. takie osoby, które mają trudności z koncentracją, albo wymagają większej uwagi, przykładowo – ze względu na głęboką dysleksję. Praca jeden na jeden z takimi ludźmi, daje im dużo większe możliwości rozwoju umiejętności językowych i pozwala lektorowi skupić się na indywidualnych potrzebach ucznia.

Jest jeszcze jeden powód, w którym doradzamy lekcje jeden na jeden. Tym powodem jest: określony cel. Nie to, że nauka angielskiego nie jest celem samym w sobie, ALE – jeśli zależy Ci na przygotowaniu do rozmowy o pracę, albo konkursu, albo wyjazdu biznesowego za granicę – zdecydowanie lepszym pomysłem są zajęcia indywidualne.

Głównie dlatego, że zajęcia grupowe skupiają się na umiejętności porozumiewania się i radzenia sobie w użytkowym świecie języka angielskiego, a indywidualny lektor dokładnie omówi i opracuje treści, na których Ci zależy.

Więc kiedy najlepszym wyborem będą…

#2 zajęcia w szkole językowej?

Żeby było jasne – czytaj ten tekst całkowicie zapominając o tym, jak wyglądały Twoje lekcje języka w szkole. Zapomnij o zbyt dużych grupach, zmuszaniu do odpowiedzi, wkuwaniu na pamięć i wymyślaniu sposobów na to, aby się nie odezwać.

Kursy grupowe w szkole językowej Brilliant nie mają z tym kompletnie nic wspólnego. Grupy dobieramy wiekowo, zwracając uwagę na poziom – tak, aby każdy czuł się swobodnie.

Szkolne ławki? Zapomnij! Tutaj wszyscy są równi. Rozmawiamy o tym, co dzieje się w naszych światach, wymieniamy się poglądami – zajmujemy się prawdziwym życiem, a nie sztucznie wykreowanymi tematami, które nikogo nie interesują.

Zajęcia z najmłodszymi – to świetna zabawa! Po co siedzieć w ławkach, jak można szaleć na dywanie, odkrywać ciekawe rzeczy na tablicy interaktywnej, albo bawić się w odnajdywanie kart z obrazkami kryjącymi nowe zwroty i słówka?

A gdy do sali wkroczy jeszcze nasz Miś – Teddie Eddie, dzieci całkowicie zapominają, że uczestniczą w zajęciach językowych. Chłoną język jeszcze szybciej, a efekty widać już po pierwszych tygodniach zajęć.

W czym kursy grupowe są lepsze od indywidualnych? Wymieniać można długo. Ale najważniejsze różnice to możliwość:

  • porozumiewania się z większą liczbą osób, w atmosferze pełnej humoru i ciekawych opowieści,
  • stosowania gier i zabaw dopasowanych do poziomu zaawansowania grupy (dla dorosłych m.in. quizy, zabawy językowe, a dla dzieci kalambury, teleturnieje i inne),
  • prowadzenia ożywionych dyskusji motywujących do naturalnego używania języka angielskiego,
  • nauki od rówieśników – wiadomo, że dzieci szybciej uczą się… naśladując inne dzieci. I widząc to, że inni też popełniają błędy i czasem czegoś nie wiedzą, pozwalają sobie na to samo. Innymi słowy: otwierają się na naukę języka, czują się bezpiecznie i swobodnie w tym gronie, a co za tym idzie – zaczynają kojarzyć zajęcia z angielskiego z czymś bardzo przyjemnym, do czego chętnie chcą wracać,
  • przygotowania się i osłuchania z różnymi stylami mówienia – co szczególnie ważne z punktu widzenia umiejętności dogadania się z obcokrajowcami,
  • uczenia się na cudzych błędach – ale bez obaw. Rozmowy prowadzimy całkiem swobodnie i bez wtrącania się w zdania. Nasi lektorzy notują ewentualne błędy i wracają do nich pod koniec zajęć – oczywiście bez wskazywania do kogo należy błąd. Wspólnie zastanawiamy się co poszło nie tak i doprowadzamy zdanie do porządku. Taka nauka pozostaje w pamięci szybciej i zostaje na dłużej niż wałkowanie przykładów z podręcznika,
  • podświadomego porównywania się z innymi – i to w ten pozytywny sposób, bo motywujący 🙂 dużo łatwiej zabrać się do powtórzenia materiału przed kolejnymi zajęciami, jeśli mamy świadomość, że będziemy o tym rozmawiać nie tylko z lektorem, ale i innymi uczestnikami.

Chciałbyś na własnej skórze przekonać się, która z tych metod będzie dla Ciebie odpowiednia?

Rozumiemy to, że się wahasz. Masz do tego pełne prawo – w końcu nauka języka to nie pstryknięcie palcami. Na zachętę zdradzimy Ci nasz sekret: comiesięczne testy i sprawdziany to dla nas przeżytek!

Tak, dobrze czytasz.

Wiedzę zdobytą w naszej szkole sprawdzamy na bieżąco – w praktyce. Bo o to przecież chodzi. Aaaaale żebyś mógł być z siebie dumny – test po każdym semestrze pokaże Ci, jak wielkie zrobiłeś postepy. To forma nagrody, a nie stresującego egzaminu.

Sprawdź sam, co dla Ciebie przygotowaliśmy – już dziś umów się na bezpłatną rozmowę – razem określimy który kurs będzie najlepszy dla Ciebie lub Twojego dziecka.