

5 sposobów jak szybko i skutecznie nauczyć się phrasal verbs
Phrasal verbs to zmora osób uczących się języka angielskiego. Konstrukcja czasowników złożonych składa się z verb + adverb lub verb + preposition, czyli czasownik +przysłówek lub czasownik +przyimek. Połączenie tych dwóch (a czasami trzech) członów, tworzy zupełnie nowe znaczenie, np.:
get (dostać, otrzymać) + up (w górę) = get up (wstawać z łóżka)
take (brać, zabierać) + on (na) = take on (zatrudniać)
W języku angielskim czasowników złożonych, również zwanych czasownikami frazowymi lub frazalami jest mnóstwo. Są też bardzo często używane w codziennej komunikacji, choć typowy native speaker zapytany co to jest phrasal verb odpowie, że nie wie. A Ty wiesz co to jest partykuła? Jeśli tak, jesteś w znakomitej mniejszości. Phrasal verbs po prostu wszyscy używają w naturalnej rozmowie dlatego poświecimy im kilka wpisów, aby ułatwić ich zapamiętanie. Przedstawiamy 5 kluczowych zasad jak najlepiej i najbardziej trwale nauczyć się phrasal verbs.
- Systematycznie ucz się kilku phrasal verbs dziennie
Po pierwsze pamiętaj, że nie od razu Rzym zbudowano. Znalezienie w Internecie „listy 400 najczęściej używanych czasowników złożonych” i próba wkucia ich nie jest dobrym pomysłem. Trwałe zapamiętanie takiej ilości frasali na raz jeśli nie jest niemożliwe, to z pewnością bardzo trudne i żmudne. Może się okazać, że już przy 20 wszystko zacznie Ci się mieszać, ponieważ wiele z nich różni się tylko zastosowanym przyimkiem lub przysłówkiem, np.:
take aback take after take apart take away take back take down |
take for take in take off take on take out |
take over take through take to take up take upon |
Ucz się stopniowo, kilka słówek dziennie, a rezultaty będą dużo lepsze.
- Wymyślaj wiele zdań i przykładów użycia poznanych phrasal verbs
To bardzo ważne, aby od razu zastosować poznany czasownik frazowy. Twórz w głowie dialogi, wymyślaj sytuacje, kiedy można ich użyć. Podpowiem, że im bardziej zwariowana, abstrakcyjna i ciekawa sytuacja, tym większe prawdopodobieństwo, że frazal zostanie w głowie,np:
- get away with- to succeed in doing something bad or wrong without being punished or criticized (ujść na sucho)
Wyobraź sobie Królową Elżbietę, która podjada babeczki przed niedzielnym obiadem, ale nikt tego nie widzi i powiedz „She’ll get away with it!”
Prawdopodobieństwo zapamiętania słówka wzrasta jeszcze bardziej, jeśli owo wyobrażenie odnosi się do Ciebie, np:
- take after – to be similar to an older member of your family in appearance or character (być podobnym do, wdać się do)
Pomyśl jaką cechę wyglądu lub charakteru ewidentnie odziedziczyłeś po mamie/tacie/dziadku/babci i powiedz: „I’m stubborn. I take after my mum.”
- Ucz się phrasal verbs tematycznie, a nie alfabetycznie
Dużo łatwiej nauczysz się frazali, jeśli połączysz je tematycznie. Uczenie się phrasal verbs alfabetycznie jest najmniej efektywną formą nauki, a co gorsze, bardzo szybko wylecą Ci z głowy. Kojarząc różne czasowniki frazowe z danym tematem, zbudujesz w swoim mózgu skojarzenia i łatwiej będzie Ci je sobie przypomnieć jeśli znajdziesz się w takiej sytuacji. Pamiętaj o punkcie drugim, czyli tworzeniu zdań i przykładach użycia. Bardzo pomaga również użycie kolorów, zakreślanie, podkreślanie, a także tworzenie rysunków. Poniżej znajduje się zdjęcie, które bardzo pomoże nauczyć się animals phrasal verbs, czyli czasowników frazowych, które w swoim członie mają jakieś zwierzę.
Popatrz na rysunek i wyobraź sobie jak dane zwierzątko wykonuje czynność określoną przez phrasal verb, np.
Horse around – wygłupiać się, dokazywać
Stwórz w swojej głowie konia, który beztrosko biega po zagrodzie, rży, tarza się w trawie i zaczepia inne zwierzęta. Czyż nie łatwiej teraz zapamiętać horse around?
Oto wyjaśnienia oraz przykłady użycia wszystkich animals phrasal verbs z rysunku:
chicken out – not do something because you’re afraid (stchórzyć)
e.g. I was going to try a parachute jump, but I chickened out
duck out – to avoid doing something (unikać)
e.g. She was trying to duck out of doing her homework.
fish out – pull something out of a place (wydobyć, wyjąć)
e.g She fished a pencil paper out of her school bag .
horse around – Play in a loud/rough way (wygłupiać się, dokazywać)
e.g. She was horsing around in the living room and broke my favourite cup
pig out – eat a lot of food at once (obżerać się, pożerać)
e.g We pigged out on all the delicious cakes
wolf down – Eat very quickly (jeść łapczywie, pałaszować)
e.g. The children were so hungry that they wolfed down their dinner
monkey around – to do things in an unserious way; to play or waste time (wygłupiać się)
e.g. The kids were having fun playing together and monkeying around.
beaver away – Work hard doing something
e.g. She has been beavering away at that essay for hours.
rat on – inform on (someone) to a person in a position of authority (zdradzić kogoś, wkopać, zdradzić)
e.g. I never thought Jim would rat on me.
rabbit on – continue talking about something that is not interesting to the person you are talking to (trajkotać, paplać)
e.g John’s always rabbiting on about his coin collection.
turn turtle – turn upside down; to flip over (wywrócić się do góry dnem)
e.g. A large wave caused our little boat to turn turtle.
squirrel away – stash, hide or hoard something for future use (chomikować, chować na potem)
e.g. As soon as I get my allowance, I squirrel some money away so I won’t spend it
- Szukaj prhasal verbs w materiałach autentycznych
Oglądając film, krótkie video, słuchając podcastu lub czytając artykuł postaraj się wyłowić kilka phrasal verbs. Zanotuj je i znajdź synonimy, którymi będziesz mógł je zastąpić, np.:
- „Can we put our meeting back a week? I can’t make it today”
- „Can we postpone our meeting a week? I can’t make it today”
Dzięki takiemu wyszukiwaniu, będziesz mógł poznać zastosowanie wielu phrasal verbs w kontekście, a także połączysz w swojej głowie dany czasownik frazowy z jego synonimem.
- Powtarzaj poznane phrasal verbs
Jak najczęściej przypominaj sobie poznane już frazale, notuj je, twórz katalogi, fiszki i tabelki. Nieważne jaką formę wybierzesz, ale istotne jest, aby można było łatwo do nich wrócić.